ECERS: ШКАЛИ З ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
ECERS – це система критеріїв оцінювання якості роботи закладів дошкільної освіти та системи дошкільної освіти загалом, представлена чіткими кількісно вимірювальними величинами. ECERS надає інструмент всебічного оцінювання дитячого садка, в основу якого закладено спостереження за тим, як організовані:
- простір
- час
- взаємодія дітей та вихователів
В Україні оцінювання організовує Український інститут розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні"
ПРОЦЕС ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ РОБОТИ ДИТЯЧОГО САДКА
Оцінювання дитячого садка проводять експерти ECERS, які проходять сертифіковане навчання з авторами методики онлайн, а потім складають практичний тест на базі дитячого садка.
Експерт з оцінювання спостерігає за групою та взаємодією дітей, середовищем та безпекою простору, наявністю чи відсутністю ігор, іграшок та обладнання для всебічного розвитку дитини.
Оцінювання триває 3 години протягом звичайного дня в дитячому садку. Воно розраховане на групи дітей від 3 до 5 років.
ЧОМУ ECERS?
ECERS – це дослідження, зосереджене на розвитку дитини, яка є центральною у всій структурі оцінювання. Тому ECERS:
- сприяє індивідуалізації освіти. Оцінювання акцентоване на конкретній дитині, яка має можливість обрати активності, висловити чи сформувати свою думку незалежно від думки дорослих, встановити межі чи допомогти собі, усамітнившись у тихому кутку;
- досліджує різні види діяльності дітей у дитсадку: вільну гру, математику, мистецтво, мовлення, літературу, розвиток великої та дрібної моторики, музику, фізичну активність, науку та природознавство тощо;
- робить акцент на комунікації вихователів з дитиною, зокрема чи дитина формулює запитання до кінця, а вихователь не перебиває її з відповіддю, чи вихователь відчуває динаміку групи і змінює активності, фізичний контакт за емоційної потреби дитини, чи педагог залучає дітей до вирішення проблем;
- підвищує значення середовища, в якому розвивається дитина: простору, взаємодії з однолітками та дорослими і організації дня дитини;
- досліджує взаємодію всіх учасників виховного процесу: дітей, батьків та персоналу дитячого садка;
- дає можливість вирівняти в якості комунальні та приватні заклади, створити єдиний стандарт дошкільної освіти та синхронізувати у своїй діяльності всі дитячі садки.
ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ДІТЕЙ
Оцінювання якості роботи дитячих садків допоможе створити якісне середовище для розвитку дошкільнят. Нове середовище має фокусуватись на потребах кожної дитини.
За впровадження методики ECERS діти:
- створюють власні вироби та твори, а не відтворюють за зразком;
- самостійно оформлюють простір та формують свої естетичні вподобання;
- самостійно вирішують проблеми та беруть на себе відповідальність;
- експериментують і спостерігають за природними явищами;
- вигадують свої сценарії та грають у рольові ігри;
- роблять свій вибір та мають альтернативу;
- використовують багато підручних матеріалів;
- спілкуються, дискутують, запитують, ставлять під сумнів;
- читають і пишуть свої історії;
- задовольняють свої потреби, адже розклад побудований відповідно до них;
- будують власні межі та поважають межі інших;
- вчаться розпізнавати свої емоції та впоратись із ними.
ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
ECERS – це не контроль, а дослідження, завдяки якому управлінці та педагоги зможуть побачити прогалини, над якими потрібно працювати.
За методики ECERS вихователь:
- виконує роль наставника;
- спрямовує, підсилює, допомагає у формуванні особистості дитини;
- визначає індивідуальний підхід до кожної дитини;
- формує безпечне та сприятливе середовище для навчання та гри;
- навчає власним прикладом;
- демонструє взаємоповагу та спілкується з дітьми на рівних;
- створює доброзичливу атмосферу в групі;
- отримує гнучкість у проведенні програми: має право обирати формати, теми і час для занять.
ШКАЛИ ОЦІНЮВАННЯ ECERS
Оцінювання якості роботи дитячого садка проводять за 6 шкалами:
- Предметно-просторове середовище: доступність іграшок, просторість приміщення, безпека, наявність меблів для різних видів діяльності, наявність простору для усамітнення – тихого куточка.
- Догляд та піклування за дітьми: чистота, атмосфера в групі, навички особистого догляду, увага до здоров’я в навчальній програмі, зображеннях, взаємодії вихователів із дітьми.
- Мовлення та грамотність: вивчення нових слів, відповіді на розгорнуті запитання, наявність дискусій, книжкового куточка та використання книг під час програми.
- Види пізнавальної діяльності: проведення навчальних занять, зокрема гри з кубиками та конструктором, науки та природознавства, математики та читання.
- Взаємодія: велика та дрібна моторика, індивідуальне навчання, взаємодія дітей з вихователями та між собою, дисципліна.
- Структурування програми: зміна занять та очікування на них, час на вільну гру.
Кожна шкала має підшкали, які оцінюють від 1 (неприйнятно) до 7 (ідеально). Експерти мають чіткі критерії визначення оцінки.
СВІТОВА ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ECERS
Перший варіант оцінювання був створений у 1980 році в США за авторства Тельми Хармс та Річарда М Кліфорда. Вони ж заснували Інститут оцінювання середовища раннього дитинства. Методика регулярно оновлюється та доповнюється, зокрема перевиданнями ECERS - R та ECERS - 3.
Через практичний зміст та формат ECERS був задіяний у дослідженнях якості освіти в різних країнах: у США, Великобританії, Італії, Швеції, Німеччині, Португалії, Іспанії, Ісландії, Норвегії, Південній Кореї, Фінляндії.