СЕРГІЙ ШКАРЛЕТ: ЯКІСТЬ І ДОСТУПНІСТЬ ОСВІТИ – ГОЛОВНИЙ ПРІОРИТЕТ МОН ТА ДЕРЖСЛУЖБИ ЯКОСТІ ОСВІТИ
1 липня 2021 року Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет провів зустріч із керівництвом центрального апарату та територіальних органів Державної служби якості освіти України в областях та м. Києві. Йшлося про основні стратегічні завдання Служби у взаємодії з Міністерством освіти і науки України, співпрацю з місцевими органами влади щодо дотримання законодавства з питань освіти, функції та повноваження Служби на місцевому рівні.
«Враховуючи те, що йде процес децентралізації та створено територіальні громади, Державна служба якості освіти є запобіжником від порушень норм і стандартів, які лежать в основі освітнього процесу», – зазначив Сергій Шкарлет у зверненні до працівників Служби.
Державна служба якості освіти та її територіальні органи є джерелом об’єктивної інформації про певні тенденції, ситуації у сфері освіти, закладах, місцевих органах влади. Вона має забезпечувати якість освіти та освітньої діяльності на місцевому рівні та впливати на рішення, що є важливими для всіх учасників освітнього процесу, а також здійснювати підтримку закладів освіти, місцевих органів управління освітою та реалізовувати функції державного нагляду (контролю).
Голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак, своєю чергою, запевнив у дотриманні законодавства та всебічній підтримці МОН. «Державна служба якості освіти, її територіальні органи завжди захищатимуть законні інтереси учнів, батьків, вчителів. Але наше пріоритетне завдання – це надати Міністерству та особисто Міністру, який відповідає за освітню політику, аналітичну та достатню інформацію для прийняття управлінських рішень. Наша мета – щоб ви розуміли, що відбувається в громадах, школах, в освіті», – зауважив він.
У межах зустрічі Міністрові було презентовано Абетку для директора, підготовлену командою Служби, з рекомендаціями щодо внутрішньої системи забезпечення якості. До серпня 2021 року планується видати оновлені методичні рекомендації для керівників закладів освіти.
Також сторони обмінялися думками й пропозиціями щодо вдосконалення законодавства в частині імплементації та інституційного аудиту як стратегічних завдань Державної служби якості освіти та питань ліцензування.
У І півріччі 2021 року територіальними органами Служби було проведено 137 інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти із 265, які заплановані на 2021 рік. 93 аудити (68%) проведені в очно-дистанційному форматі з використанням дистанційних технологій. За підсумками аудитів у 26 закладах загальної середньої освіти (19%) засновники вже почали виконувати надані рекомендації.
«Для більшої синергії взаємодії органів на місцях потрібна тісніша співпраця між обласними департаментами освіти і управліннями Служби як рівних партнерів. Також нам потрібно посилити залученість територіальних органів Служби до обговорення, аналізу та пошуку оптимальних сценаріїв під час ухвалення рішень Міністерством», – зауважив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
Довідково.
Державна служба якості освіти, що представлена на центральному та обласному рівні і м. Києві, налічує близько 500 осіб. Основні напрями її діяльності:
- інституційний аудит закладів загальної середньої освіти;
- державний нагляд (контроль) у всіх сферах освіти;
- сертифікація педагогічний працівників (вивчення практичного досвіду педагогів);
- моніторинг якості освіти;
- затвердження нетипових освітніх програм закладів загальної середньої освіти;
- аналіз діяльності місцевих органів влади щодо дотримання законодавства з питань освіти й забезпечення якості освіти на відповідній території, та надання їм відповідних висновків і рекомендацій;
- акредитація освітньо-професійних програм закладів фахової передвищої освіти.
Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання роботи школи, під час якого незалежні експерти оцінюють освітні та управлінські процеси й дотримання закладом освіти вимог законодавства. Аудит є новою для України процедурою вивчення освітньої діяльності школи, яка прийшла на зміну державній атестації шкіл.